zaterdag 30 maart 2013

Mijn hartje klopt zo blij!

Hij komt, hij komt
de lieve goede SPRINT!
mijn beste vrind, mijn snelste vrind
zelfs tegenop de wind

Mijn hartje klopt
mijn hartje klopt zo blij
Wat brengt hij mij? Wat brengt hij mij!
plezier wanneer ik rij

26 achter
en 2 maal 20 voor
Hij komt, hij komt
de lieve goede SPRINT!


donderdag 28 maart 2013

donderdag 14 maart 2013

winterrijm winterrijm

winterweer, winterweer
5 centimeter sneeuw, elke nacht een beetje meer
 
slipgevaar, slipgevaar
ieder pakt zijn auto, sta je in de file altegaar

sneeuwketting, sneeuwketting
ik doe daar niet aan mee, onder geen beding

sneeuwballen, sneeuwballen
fietsen op twee wielen, das garantie om te vallen

schouder ontwricht, schouder ontwricht
fietsen blijf ik doen, maar tis beter als je ligt

winterrijm, winterrijm
sneeuw is erg gezellig, maar de zon is ook heel fijn

band met spikes, band met spikes
de winter is voorbij, dus geef de zon maar heel veel likes!
 
















Met dank aan Mooi geel is niet lelijk voor de inspiratie (en Hans Teeuwen)

Ligfietser gespot!

Ik werd dinsdag vakkundig en geheel onverwachts op de gevoelige plaat gelegd tijdens mijn forens naar Passendale. Nu weet ik ook alweer hoe ik eruit zie als ik met tegenwind en al fietsend mijn neus probeer te snuiten :)





Lentefiets op wintermarathon

Tsjirp tsjirp 

Tsjirp tsjirp

Tsjirp tsjirp

Bij iedere wielrotatie tsjirpte mijn fiets dat het een lieve lust was. Als de eerste de beste mus op een zonnige lentemorgen in maart. Ik leek wel een mobiel vogelconcert dinsdagavond. 
Maar ik was in een luie bui en wilde snel thuis zijn, dus maakte ik me er vanaf met het idee dat het wel ergens iets zou zijn met die verdomde schijfremmen. Alleen zag ik op slechts 500m van huis tijdens een stop aan de verkeerslichten, dat het wel iets ergers was dan wat piepende schijfremmen. Mijn ketting lag namelijk van de rolletjes... Vandaar dus dat ook het schakelen wat moeilijk ging! Maar dat leek me maar normaal gezien het koude weer en het feit dat de versnellingen 's morgens alweer bevroren waren...
Enige voordeel: de ketting bleek kraaknet door 12km gesleep door de sneeuw :)


Woensdag had ik een vrij dagje en dus ploeterde ik doodleuk met de bakfiets door de sneeuw om me een uurtje te laten verwennen bij de kapper. Schuim en zweet werd het! Had ik een sneeuwschep op de bakfiets gemonteerd, dan had ik nog nuttig werk verricht op de fietsverbinding tussen Dammestraat en Wynendalestraat. Ik kwam echter alleen maar zwaar bezweet aan bij de kapper.
Maar eerlijk is eerlijk, zo een verwenbeurtje schopt het gemoed de hoogte in, dus kwam ik met een brede smile en een wilde haardos weer naar buiten (mijn kapper is altijd overenthousiast met mijn krullen).


 
Fileleed met de bakfiets wegens ongeruimde fietspaden.
 
Vanmorgen was het dan weer tijd voor mijn dagelijkse rit naar Passendale. En nee, dat is heus geen marathon, of toch niet in afstand... Alleen vlogen vanmorgen in alle vroegte de Schwalbe wintermarathon spiked banden op de Kettwiesel. Mijn powertraining van dinsdagmorgen in gedachten, had ik geen zin in nog eens zo een rit. En het moet gezegd worden: tzijn topbandjes. Ze voelen zich als een vis in het bevroren water! Ik vloog gewoonweg door de sneeuw. Daar waar ik dinsdagmorgen hopeloos doorgleed met de achterbanden en zwoegde om toch maar een 16 km/u te halen, reed ik vanmorgen gezwind en stabiel een 25 km/u. Nooit gedacht dat een paar spikejes zo een verschil konden maken. Lekker poeh Quest, die banden krijg je niet meer terug van de Kettwiesel!




dinsdag 12 maart 2013

Baby sunglasses

I guess my new sunglasses are still a bit confused about how to act. It's like a newborn baby that needs to get acquinted with day- and nightcycles. They scream SUMMER all over with their dark shade lenses, yet nature decides different...


Just this week, I got the privilige of meeting with my new glasses: the BBB optiview PH with photocromatic lenses and a removable inlay for prescription lenses. I wanted simple looking glasses with transparent photocromatic lenses. I'd seent this model on the Velofollies fair in Kortrijk last January, but buying some turned out to be a real quest. Some stores did not run this optiview series, others were sold out, so I turned to the online market soon after.  Spying on some websites of neighbouring countries I learned that belgian stores were the most expensive BBB dealers. Where I would have paid 140 euro for the glasses in any belgian store, the price decreased up to 50% in Germany and UK. In the end, I bought it with rose.de, with a discount of 80 euro... I have a visit planned with the optician tomorrow, to have the prescription lenses made. So in a short while, I will be able again to recognize waving people on my rides :)
Anyway, the photocromatic lenses work perfectly, turning black or transparent in approximately 12 seconds (not the 8 like in the add) according to weather conditions. Just what I needed.

A true snowstorm has passed over Belgium last two nights, covering all in a thick layer of snowy white stuffing. I've truely never seen that much snow in Belgium in my whole 31 years of existence.
Last night was still easy to ride with the Kettwiesel. I suffered a tad bit of a cold bum, since my bike was snowed in in the cycle shed. The glasses also proved excellent eye shelter for snow and ice storms.



                                      Sound reason for bad brake behaviour

This morning though, I experienced a whole new level of power training. It was like riding on a sandy beach. The summer feeling was long gone though. I had to stop over several times because traffic was jamming behind me as I rode the middle of the streets where the soft snow turned hard the most or because I simply got stuck in up to 40 cms of snow.


The main part of my 12 km commute, I could ride the Kettwiesel, but after a good slope downwards in Moorslede, the snow was piled up high again where the road started to ascend. So I had to walk the last 2 kms. When I could, I walked the roads, but due to traffic, I also had to labor through half a meter of snow on the sidewalks. If my fat rate has not decreased tonight, I don't know what else I can do the lower it.... I guess I'll just smash the scale, because surely, somethings seriously wrong with it.

It was only in the last part that I thought about the spiked tires we have at home. Originally bought for the Quest, but also fitted for my Kettwiesel. I should have just returned home this morning and put them on.
Anyway, I enjoyed the ride this morning. It was one hell of a commute, arriving with shaky legs from the efforts, but nature is at its best right now. Covered in a beautiful blanket turning all peacefull and quiet.


 icicle monsters!
                                      Neighbours plowing through the snow




donderdag 7 maart 2013

Paniek op de prairie!

Boudewijn V. 
Zij we zot aan het worden? De waardevolle parkeerplaatsen vernielen voor het plaatsen van fietsrekken, wetende dat er overschot van plaats is ernaast, ik heb er geen woorden voor.

Isabelle C.
ze jagen de mensen weg uit Roeselare... Jammer!
 
Maxim D. 
Koning Fiets regeert, Boudewijn. Dank aan het linkse beleid in Roeselare... Alle auto's gaan op termijn geweerd worden uit onze winkelstraten én dan zijn we onze grootste troef kwijt als winkelstad.
 
Jos B.
ik verplaats me graag per fiets, maar dit is inderdaad absurd. een winkelstad zonder parking is commerciële zelfmoord !
 
Nathalie C.
Zot! Denken duidelijk niet commercieel in stadsbestuur ...pff

Gilles H.
Jullie stadsbestuur is wel commercieel aangelegd maar legd de klem toon fout , zo jaag je iedereen (met een auto ) naar het mamoet center waar er geen plaats is voor de kleine zelfstandige , zo iets + het parkeer bedrijf zullen mss wel een doodsteek geven aan het centrum denk ik zo , oplossing doe wat struiken weg (die geld kosten aan onderhoud en toch vol afval zitten ) en maak daar die fiets stallingen .
(enkele facebookreacties aangaande onderstaand artikel en foto)
 
 
Tis paniek op de prairie bij autominnend (en facebookend) Roeselare! Apocalyptische visioenen over  volgestouwde fietsparkings, fietssnelwegen, beperkt eenrichtingsverkeer, fietsstraten, dooRlopende straten en fietsende boodschappende Roeselaarnaars die massaal het centrum invaseren zullen ongetwijfeld menig autominnende Roeselaarnaar vannacht en misschien zelfs de rest van de week uit zijn slaap houden.
 
               Want! 
 
Roeselare is op dit moment bezig de onbruikbare, inox design fietsenstallingen te vervangen door heel nuttige, simpele fietsenstallingen en daarbij nemen ze goddomme toch wel parkeerplaatsen in zeker!!!! Ohnee ohnee, paniek alom! In de Ooststraat dan nog! Ohnee, ohnee, het einde is nabij!! 
 
Hét kloppend hart van winkelstad Roeselare, daar waar menig boodschappende Roeselaarnaar (of niet-Roeselaarnaar) zijn tanden kapot knarst van irritatie omdat er geen parking vrij is. Waar diezelfde tandenknarser vervolgens rondjes begint te rijden via polenplein, botermarkt en grote markt terug de Ooststraat in. Waarna de nu al bijna tandenloze boodschapper vervolgens rondjes begint te rijden op de grote markt in de hopeloze zoektocht naar een parkeerplaats. Awel, daar gaan ze nu nog eens een paar parkeerplaatsen innemen om fietsenstallingen te plaatsen. 
 
          Tis toch godgeklaagd! 

En de oplossing voor al deze parkeerstress (en tandproblemen) is nochtans eenvoudig en dichtbij: wallenparking. Eindeloze vlaktes asfalt, afgeboord met prachtige witte latexverf. Een streling voor het oog. De droom van iedere auto om een namiddagje op dit prachtig oord van rust en stilte te mogen doorbrengen. 

Ik neem trouwens heel bewust het woord 'boodschapper' in de mond en niet 'winkelaar'.

  Boodschapper: persoon die in een haastje zijn boodschappenlijstje wil afwerken, daarbij gebruik makend van kortparkeerplaatsen.

  Winkelaar: persoon die tijd vrijmaakt om door een straat met winkels te lopen, etalages te keuren, te genieten van de sfeer. Een winkelaar maakt steeds gebruik van langparkeerzones.

Wil je van Roeselare of bij beperking de Ooststraat een winkelstad/straat maken? Schrap dan asap alle langparkeerzones en maak een beperkt aantal kortparkeerzones voor de boodschappers. De winkelaars komen van nature wel terecht in de grote parkings die Roeselare zo netjes aangelegd heeft nabij het centrum. De boodschappers wijken misschien uit naar het Mammoetcentrum dat de ideale proporties, ligging en infrastructuur heeft om uit te groeien tot een bloeiende boodschappenstraat.