dinsdag 19 februari 2013

Crashquest dummy

Het mag precies niet zijn. Tis ons niet gegund. Tis allemaal zo oneerlijk.

't is niet van mijn gewoonte om dergelijke negatieve uitlatingen te doen, maar deze flitsten zo één twee drie door mijn hoofd toen Jeroen mij gisteren opbelde dat hij aangereden was met de Quest. Door een fietser dan nog notabene!

Maar enfin, 't is gebeurd. Verkeerde moment, verkeerde plaats en een heel verkeerde afloop voor een net-een-week-herstelde-quest.

Midden januari is Jeroen omgekieperd met de Quest in de Mandellaan ter hoogte van dienstencentrum Ten Elsberghe. De weg is daar gelegd met van die grote betondallen zoals het gebruikelijk was in de jaren 70-80 (?), echter wel met de nodige verzakkingen hier en daar. Door de felle winterprik op dat moment lag er echter een gevaarlijk glad laagje op de weg die van de verzakkingen tussen de betondallen de ideale wipplank maakten om een Quest om te kieperen. Zonder al te veel erg dachten we eerst. Aan de buitenkant van de Quest was geen zichtbare schade te zien. Echter de dag nadien was er in de smurfenkap een grote scheur. Misschien dat ie door de vrieskou alsnog een ferme spanning heeft ondervonden of heeft ie de dag nadien nog dat schokje te veel ondervonden tijdens de forensrit? We weten het niet en de Quest kan het niet vertellen. 
In ieder geval was het -onder meer voor de nakende bestickering- beter om de kap meteen deftig te laten herstellen en zo komt het dat we twee weken geleden de Quest (en meteen ook de Hase Kettwiesel en Hase Trets) naar de fietsenmakers in Dronten (NL) voerden. Een weekje later volgde dezelfde rit om de fietsen terug naar onze garage te brengen. Netjes hersteld en in orde gezet en helemaal klaar om een nieuw lenteseizoen in te fietsen. 

Maar gisteravond dus. Jeroen kwam terug van zijn werk wanneer hij in de Koning Albertlaan twee (onverlichte) fietsers oversteekt. Eén van de fietsers zet de achtervolging in, maar wanneer Jeroen even later vertraagt om de nieuwe situatie aan het station in te schatten en een manoever uit te voeren om een afgesloten fietspad af te rijden, loopt het verkeerd. De achtervolgende fietser schat de situatie verkeerd in en knalt gewoonweg op de Quest. Hij had Jeroen niet goed gezien (vreemd, want de Quest is precies een kerstboom achteraan met twee extra MVP verlichtingen) en hij had ook niet gedacht dat Jeroen links zou afdraaien (het gebruik van richtingsaanwijzers is klaarblijkelijk nog niet helemaal duidelijk voor de jongeman in kwestie).

Een simpele crash met grote gevolgen. Spiegels afgebroken en uitgerukt, voorverlichting los, neuspunt volledig ingeduwd, grote scheuren in de zijkanten en de bovenkant van de carbonbody. Om die mooie Quest zo beschadigd te zien staan, daar breekt ons hartje van.

Maar nu begint de echte lijdensweg pas... die van de herstelling. De eerste berichten vanuit velomobiel.nl klinken niet goed en we rekenen voor nu op een hersteltijd van een 4-tal maand... Dat is over en out voor de Quest wat betreft de rest van het winterseizoen.


Ingedeukte neus

  afgerukte en uitgescheurde spiegels

onzichtbaar aan de buitenkant, 
maar de scheuren zijn er wel aan de binnenkant




8 opmerkingen:

  1. Wat een verschrikkelijk bericht.

    Via via ben ik op jullie blog terecht gekomen. Mijn naam is Wim en ik rijd zelf sinds januari ook in een XS.

    Begrijp ik het nou goed dat de reparatie wel 4 maanden kan gaan duren? Maar waarom zo lang?

    Is die jongen wel goed verzekerd? Of gaat dat ook nog vervelende gevolgen hebben?

    Sterkte met het regelen van alles.

    Gr. Wim www.roeifietsen.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Wim,

    eerst en vooral gefeliciteerd met je aankoop, de xs rijdt geweldig hé.
    Waarschijnlijk moet de behuizing van de xs helemaal nieuw gemaakt worden omdat de schade te groot en te verspreid is. Vandaar de lange hersteltijd, want de aanmaak van een nieuwe behuizing moet natuurlijk ook ingepast worden in de bestellijst van nieuwe xs'en.
    De jongen lijkt goed verzekerd en wij gelukkig ook (fietsomnium) en we kunnen natuurlijk alleen maar hopen dat ze goed meewerken zodat de herstelling snel kan starten.
    groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heb je al eens bij velomobielonderdelen.nl geinformeerd ? Daar waar de Quest race/toer kappen vandaan komen. Die krijgen of hebben nieuwe schuur- en spuitcabines in hun nieuwe werkplaats speciaal ook voor dit werk. Jan Reus is ook een specialist in werken met glasvezel en carbon en spuitwerk, die heeft decennia dure carbon maatwerk sportartikelen gemaakt en ook al verschillende Quests heel mooi hersteld tussen het fabriceren van carbon racekappen door in de oude werkplaats.

    Misschien kunnen ze sneller ( en mogelijk mooier ) werken dan 4 maanden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dag Quezzzt, bedankt voor je tips. Ik geef ze door aan Jeroen. Misschien idd wel handig als we ergens nog een tweede opinie voor herstel kunnen krijgen. Ondertussen hebben we een offerte bekomen van velomobiel voor een volledige nieuwe body... Er zitten te veel scheuren, gaten en wellicht ook onzichtbare schade in om de carbonbody op een duurzame manier te herstellen volgens hen. Er zou teveel materiaal op komen wat dan weer het gewicht en de stabiliteit van de hele body niet ten goede zou komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. je kan ook eens informeren bij fietser.be in Gent
    is niet zo ver om een schade schatting te laten maken

    groeten

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Tja, ik ben dus niet de enige. Vorig jaar een nieuwe body doordat een Range Rover het nodig vondt de neus er af te rijden. Was ook gedeeltelijk mijn eigen schuld. EUR 2.000 schade, waarvan de helft voor mijn rekenening.
    En dit jaar steekt er zo maar een verkeersbord over bij een oversteek in Kappellen! Bam, zo met de neus er tegenaan. Die ziet er net zo uit als die van jullie. Voor het moment gewoon aan de binnenkant met wat matjes dichtgemaakt en aan de buitenkant ook iets epoxy gedaan. 't Is niet mooi, maar ik kan in elk geval doorrijden. En alsof de duivel er mee speelt: vorige week door een richeltje in fietspad overdwars komen staan: met de snuit tegen een gevel geschoven. Dus blij dat ik geen zotte kosten gedaan. Mooi is ie niet meer, maar vandaag wel lekker 170 km gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik weet dat ze in Dronten in het verleden in dergelijke gevallen een leenquest uitlenen tot de herstelling is uitgevoerd, maar jullie hebben een XS. Ik weet niet of daar (al) een leenmodel van beschikbaar is.
    Misschien zolang toch maar een "gewone" Quest om die lange tijd te overbruggen, da's nog altijd beter dan 4 maanden niet fietsen ?! Ik zou eens informeren in Dronten (en niet te vergeten : bij de verzekering !!!).

    Succes !

    BeantwoordenVerwijderen