Waar wil je heen?

dinsdag 18 juni 2013

Provinciaalse Proza

Waw!

Dat was mijn reactie bij het lezen van het antwoord op mijn mail aan de Provincie omtrent de Stroroute. Lees maar mee!


Goededag Mr. Vankeirsbilck,



vorige donderdag nam ik voor de eerste keer het gedeelte stroroute tussen Moorslede en Passendale in gebruik, maar stelde vast dat de kwaliteit van dat stuk heel wat minder is dan het stuk tussen Roeselare en Moorslede.


- ontbreken van verlichting (wat in de wintermaanden?)

- mindere kwaliteit bestrating: grijze kiezels tov beton (fietsvademecum geraadpleegd???)

- gevaarlijke oversteek zowel aan de Roeselaarsestraat thv plantenkwekerij Vermeulen als bij de oversteken met de binnenwegen (6!): onverlicht, schuin over de straat, hinderlijke stoeprand en blinde hoeken.



Een volledig verslag en enkele suggesties van mijn kant kan u hier terugvinden:




Bovendien lees ik in dit artikel

http://www.west-vlaanderen.be/NewsItems/20120602_stroroute_0459.aspx dat ook het gedeelte tussen Rotonde Brieke en Zonnebeke reeds vervolledigd is. Vandaag hebben wij een rit gemaakt naar Ieper, via onder meer de stroroute, maar helaas hebben wij het deel tussen Brieke en Zonnebeke niet gevonden alhoewel we nochtans aan Rotonde Brieke gepasseerd zijn.

Daarnaast ondervonden wij vandaag een moeilijke fietsdoorgang in de Dosseweg te Moorslede/Passendale (?). Na 100 meter geasfalteerde weg gaat deze over in steengruis wat het fietsen onmogelijk maakt. Nochtans is deze weg een mooie groene doorsteek vanaf het einde stroroute te Passendale naar de Moorsleedsestraat en verder naar Ieper. Zijn er plannen om deze weg opnieuw up te graden naar een goed fietsbare straat?

(Maar wellicht valt deze weg onder verantwoordelijkheid van de gemeentes?)



Kan u mij een plan toezenden van de reeds vervolledigde stukken stroroute?

Kan u mij toelichten waarom een andere aanpak verkozen werd voor het stuk Moorslede - Passendale en wat uw actieplan is als oplossing voor de gevaarlijke oversteken?


Alvast bedankt en met vriendelijke groeten, Evelien Dejaeghere

__________________________________________________________________________________

Beste mevrouw,



Wij danken u voor uw vraag en verschillende suggesties die u ons meegeeft ter verbetering van de Stroroute.  Hieruit blijkt een grote betrokkenheid met het fietsroutenetwerk en bekommernis i.v.m. de toestand van de fietspaden in uw streek.  Het doet ons dan ook genoegen te mogen lezen dat u van dergelijke initiatieven dankbaar gebruik maakt en over het algemeen een tevreden bent over de herinrichting van de Stroroute.  Wij organiseren momenteel systematisch de herinrichting van alle gedesaffecteerde spoorwegbeddingen of Groene Assen in de Provincie West-Vlaanderen.  Na de vervolmaking van de Groene 62 en Stroroute zijn in de eerstkomende jaren de Kezelbergroute (Beitem-Menen) en Trimaarzate (Avelgem-Spiere) aan de beurt.  In de nabije toekomst zult u dus nog meer nieuwe fietsroutes kunnen (her)ontdekken en kunnen wij u de garantie geven dat u blijvend zal kunnen genieten van een comfortabel recreatief fietsroutenetwerk.



We hopen dat u kunt begrijpen dat dergelijke initiatieven en keuzes i.v.m. inrichtingsvormen steeds in samenspraak moeten gebeuren zeer betrokken partijen: aanwezige aangelanden, verschillende recreatieve gebruikers, belangenorganisaties, lokale besturen en internationaal subsidiërende overheden zijn er maar enkele om op te noemen.  Dit is dus een proces dat steeds de nodige tijd vergt en vaak de nodige vertragingen met zich meebrengt indien wij rekening willen houden met alle aanwezige belangen en voorwaarden.  Daarom vordert de herinrichting vaak niet zo snel als wij hopen en wordt de aannemer op de koop toe vertraagd door slechte weersomstandigheden (en zeer slecht voorjaar dit jaar).  Ik wil u verdere de details hierrond besparen, maar ik waag mij aan de voorspelling dat als alles goed loopt na aanleg van fase 2 tot aan de Stationsstraat in Moorslede, in het voorjaar van 2014 de laatste missing link van de Stroroute tot aan de Passendalestraat in Zonnebeke heraangelegd.  Nu al kunt u het stuk Passendalestraat tot Brieke gebruiken zoals op onze website aangegeven.  Deze fietsroute start op 50.88688° NB en 3.008478° OL, ongeveer aan de overkant van de straat ter hoogte van het bedrijf Pasfrost.



We streven inderdaad om de fietsovergangen met binnenwegen drempelloos en zo veilig mogelijk te maken.  Het is een nobel idee om de kruispunten voorrangsoversteekplaatsen voor fietsers te maken, maar hier botsen we met het gebruik van de respectievelijke kruisende Gemeente- of Gewestweg.  Tot op vandaag geldt de algemene voorrangsregel voor doorgaand gemotoriseerd verkeer en dienen de fietsers hier voorrang te verlenen.  Autowegen ondergeschikt maken op fietswegen is juridisch in principe mogelijk, maar in de praktijk zal de wegbeheerder hiervan zelden of nooit afwijken.  De kruisende weg is trouwens in beheer van de Gemeente (of Gewest) zodat wij hier geen beslissingsbevoegdheid over hebben.  Specifiek omtrent de oversteekplaats aan de Roeselarestraat kaartten wij deze gevaarlijke overgang reeds aan bij de Gemeente.  Wij voorzagen reeds in de nodige infrastructuren, belijningen en zichtbare verhardingen om de fietsers zo veilig mogelijk te geleiden.  Naar aanleiding van onze gesprekken voorzag de Gemeente reeds de nodige signalisatieborden voor auto's en beloofde men ons nog bijkomende signalisatie voor het doorgaand autoverkeer.  Wij zullen in samenspraak met de Gemeente blijven evalueren indien nog bijkomende maatregelen genomen kunnen worden, maar we vermoedden dat de eenvoudige opties voor de veiligheid te verbeteren binnenkort uitgeput zullen zijn.  Verdergaande grote investeringen m.n. een verkeersplateau of tunnel zijn in dit geval nog niet aan de orde.  Bij deze wil ik u zeker de garantie geven dat de veiligheid voor fietsers ook één van onze grote bekommernissen is.



Dit geldt eveneens voor het fietscomfort dat wij trachten aan te bieden op onze fietsroutes.  Het stuk tussen de ring van Roeselare en de Roeselarestraat te Moorslede werd in samenwerking met de Stad Roeselare en de diensten van onze Vlaamse Minister Crevits gerealiseerd.  Om het comfort van fietsers te garanderen wordt op de meest intensief bereden stukken van onze groene assen geopteerd om de verharding in volledig gesloten verharding (in regel asfalt) aan te leggen.  Omwille van de grote te verwachten fietsstroom van en naar Roeselare werd dit stuk op uitdrukkelijk verzoek van de Stad in beton aangelegd en van verlichting voorzien.  We krijgen veel positieve reacties op dit pas aangelegde tracé voor het functioneel fietsverkeer.



Op het stuk na de Roeselarestraat naar Moorslede wijzigen de omgevingsfactoren en het gebruik toch enigszins.  Het tracé ligt volledig in open ruimte met slechts beperkte concentraties aan woningen.  Het te verwachten fietsverkeer is hier dus veel minder functioneel, maar veeleer recreatief te noemen.  Verder passeert dit langs het natuurgebied van het Vierkavenbos, beheerd door het Vlaams Agentschap voor Natuur en Bos.  De provinciale groene assen willen wij niet enkel inrichten voor fietsers, maar ook trachten we de omstandigheden voor het milieu zo optimaal mogelijk te houden (o.a. tegengaan verstoring van de bodem, natuur en lichtvervuiling).  Omwille van deze reden en het meer recreatieve fietsverkeer, werd gekozen om dit stuk in ternair zand (of zoals u het noemt 'steengruis') aan te leggen zónder openbare verlichting.



Volgens onze studie heeft ternair zand door haar waterdoorlaatbaarheid minder impact op de ecologie en worden de bodemeigenschappen hierdoor minder verstoord.  Asfalteren of betonneren is uiteraard minder vriendelijk voor het behoud van het milieu.  We beseffen dat het comfort van het ternair zand voor fietsers inderdaad iets minder is, maar naar onze mening is dit niet van dien aard dat het regulier recreatief fietsverkeer hierdoor noemenswaardig wordt gehinderd.  In het begin kunnen de steentjes misschien los ogen, maar doordat men aan het mengsel een bindmiddel toevoegt, biedt dit na een korte wachtperiode behoorlijk goede eigenschappen.  Vaak wordt dit type verharding verward met een verharding in steenslag (of zgn. gravé), maar dit type wordt in geen geval gebruikt.  De grootte van de steentjes van ternair zand is trouwens bijna niet zichtbaar voor het oog.  Fietspaden in dit materiaal werden al op verschillende plaatsen in Vlaanderen met succes in park- of bosgebied aangelegd, zonder dat achteraf noemenswaardige problemen voor fietsers werden genoteerd.  Bovendien zijn lopers, wandelaars en andere gebruikers heel tevreden met deze verharding, die heel wat minder hard (en dus minder belastend voor de knieën) is.


Ik hoop u bij deze enigszins een antwoord of wat verduidelijking te hebben gebracht.  Voor uw vraag i.v. m. de Dosseweg kunt u inderdaad best uw vraag richten aan de eigenaar van deze weg, namelijk de Gemeente Moorslede.  In het voorjaar van 2014 zal de parallelle fietslink via de oude spoorwegbedding vanaf de Stationstraat Moorslede tot aan de Passendalestraat in Zonnebeke gerealiseerd worden.  Hieronder ter info een kaartje met de verschillende faseringen van de Stroroute.



Met vriendelijke groeten,

P Denk even aan het milieu voor je deze mail afdrukt !


     Matthias Degraeve
    Groendienst
    Provincie West-Vlaanderen


Heb nu nog enkel eens gekieteld aan de Burgemeester zijn tenen om zijn fantastische signalisatieplan rond de oversteek ook in werkelijkheid te realiseren want op het terrein is er nog niets te zien... 

UPDATE - antwoord van Burgemeester Ward Vergote

Geachte Burgemeester,
Beste Medewerker van Politie Moorslede,
 
Ik ontving vanuit de provincie een uitgebreid antwoord op mijn mail van eergisteren. Ik herhaal hieronder één 
specifiek stuk over de veiligheid van de oversteekplaats thv Roeselaarsestraat. De Provincie merkt op dat vanuit 
Gemeente Moorslede de nodige signalisatie voorzien zou zijn, echter op het terrein is daar nog niets van te merken 
of is deze serieus ondermaats. Wanneer wordt daar werk van gemaakt?
 
We streven inderdaad om de fietsovergangen met binnenwegen drempelloos en zo veilig mogelijk te maken. 
Het is een nobel idee om de kruispunten voorrangsoversteekplaatsen voor fietsers te maken, maar hier botsen we 
met het gebruik van de respectievelijke kruisende Gemeente- of Gewestweg.  Tot op vandaag geldt de algemene 
voorrangsregel voor doorgaand gemotoriseerd verkeer en dienen de fietsers hier voorrang te verlenen. 
Autowegen ondergeschikt maken op fietswegen is juridisch in principe mogelijk, maar in de praktijk zal de 
wegbeheerder hiervan zelden of nooit afwijken.  De kruisende weg is trouwens in beheer van de Gemeente 
(of Gewest) zodat wij hier geen beslissingsbevoegdheid over hebben.  Specifiek omtrent de oversteekplaats 
aan de Roeselarestraat kaartten wij deze gevaarlijke overgang reeds aan bij de Gemeente.  Wij voorzagen 
reeds in de nodige infrastructuren, belijningen en zichtbare verhardingen om de fietsers zo veilig mogelijk te 
geleiden.  Naar aanleiding van onze gesprekken voorzag de Gemeente reeds de nodige signalisatieborden voor 
auto's en beloofde men ons nog bijkomende signalisatie voor het doorgaand autoverkeer.  Wij zullen in 
samenspraak met de Gemeente blijven evalueren indien nog bijkomende maatregelen genomen kunnen worden, 
maar we vermoedden dat de eenvoudige opties voor de veiligheid te verbeteren binnenkort uitgeput zullen zijn. 
Verdergaande grote investeringen m.n. een verkeersplateau of tunnel zijn in dit geval nog niet aan de orde. 
Bij deze wil ik u zeker de garantie geven dat de veiligheid voor fietsers ook één van onze grote bekommernissen is.
 
 
Alvast bedankt voor uw spoedige antwoord.
 
Met vriendelijke groeten,
Evelien Dejaeghere 
_______________________________________________________________________________________________
 
Daar wordt binnenkort werk van gemaakt.

Vriendelijke groeten,
Ward vergote.
(mobile)
_______________________________________________________________________________________________
 
Wat begrijpt u onder binnenkort? Want dat kan van persoon tot persoon verschillend zijn. Mijn binnenkort is 
binnen hier en twee weken.
 
Vriendelijke groeten,
Evelien

       

Geen opmerkingen:

Een reactie posten