maandag 20 mei 2013

New York Leenfiets programma

Het is een triestige wereld ...

New York plant een groots opgezet leenfiets programma dat binnen een tweetal weken van start gaat. Maar naargelang de startdatum dichterbij komt, groeit ook de tegenstand tegen het leenfietsprogramma. New Yorkers beginnen te klagen en keuren het programma af omdat...

ze ontdekten dat je voor een dergelijk programma fietsen en fietsenrekken nodig hebt. OH MY GOSH!
 
God zij dank voor de brilliante breinen van de New Yorkers, want dit had ik zelf nooit bedach!
Blijkt dat de fietsenrekken (per 30 of 50 ingeplant op de voetpaden) toch wel wat plaats innemen en op bepaalde plaatsen zelfs autoparkeerplaatsen inpalmen! Sommige voorstanders keren zich nu tegen het project omdat de fietsenrekken vuil, afval en ongedierte aantrekken (welke plaats doet dat niet in een grote stad?), anderen klagen dat openbare fietsrekken verplaatst worden in het belang van het leenfiets project.
Nuja, we moeten niet zo ver kijken als New york om een dergelijke ridicule reactie te vinden. Ook in Roeselare kwam er tegenstand tegen de installatie van fietsenrekken in the belangrijkste winkelstraat Ooststraat (waarover ik onlangs blogde).

Werkelijk, het is triest om te zien dat mensen individuele gemakken en gewoontjes verkiezen boven het grote plaatje van duurzaam transport.

Lees hier het originele artikel.

 

3 opmerkingen:

  1. In de jaren 80 was het al voorspeld. Toen was er, een bijna ware, klopjacht op de landbouw als zou die wereld en het milieu kapot maken. Dat deze ook voor de voedselvoorziening instond dat zagen er toen ook niet zoveel. Terzijde, ik was toen in de landbouw actief en juist er gingen dingen verkeerd, maar je kan maar met de riemen roeien die je hebt (of de wetenschap die er voorhanden is).
    Er werd toen voorspeld dat als de landbouw schoonschip had gemaakt er een ander slachtoffer ging gezocht (en gevonden) worden, namelijk de indrustie, en waarachtig de industrie is moeten veranderen (dat die industrie ook voor werk zorgde dat vergaten er toen ook veel). Maar er werd voorspeld dat er daarna een probleem ging opduiken. Want naast de landbouw en de industrie heb je maar 1 tak meer, en dat zijn de mensen zelf. En die mensen die toen zo van hun oren maakten nu zelf schoonschip laten maken dat ging een probleem zijn. Want de schuld op een ander schuiven is zeer gemakkelijk, maar zelf aanpakken da's een ander paar mouwen. En die voorspelling van ruim 25 jaar geleden is nu een trieste waarheid geworden. De landbouw en de industrie moest veranderen, maar zelf willen ze nu van geen verandering van hun levensgewoonte weten. Een trieste waarheid.
    Of om de (voor mij toch) zielige actie van "sing for the climate" aan te halen, daar riepen ze op aan de overheden om milieumaatregelen te nemen, IPV ZELF IETS TE DOEN...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. sing for the climate is voor een tamme bende luiaards die denken de wereld te beteren door eens hun keel open te zetten. Ik durf te wedden dat de helft met de auto naar zo een bijeenkomst is gekomen. Ik ben er overigens zelf niet naar toe geweest voor de duidelijkheid. Ik spendeer liever mijn tijd aan concrete acties om mijn impact op het milieu te verminderen dan eens een uurtje te staan jodelen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Trouwens, ik dacht dat we leefden in de westerse beschaafde wereld. Maar met "sing for the climate" wist ik het niet meer. Ik heb altijd gehoord dat de indianen een regendans hadden, dat ook de Afrikanen dansten om de goden gunstig te stemmen. Maar dat de westerse wereld "BEGINT TE ZINGEN OM HET MILIEU TE VERBETEREN" tja... hoe zielig moet je zijn???

      Of anders, enkele jaren (of was het 1 jaar) geleden was het "ACT NOW". Na een brainstorm kwamen ze blijkbaar op het lumineus idee "WAT DACHT JE ERVAN OM TE ZINGEN". Moest het zo erg niet zijn, ik zou het me bescheuren.

      Verwijderen