zondag 23 augustus 2015

West-Vlaanderens Mooiste 2015

'Waar is den tijd dat we je uit de wind moesten zetten, Evelien? Vandaag gaat dat al wat vlotter hé!'

'T was een medeligger die mij deed mijmeren over wat ik in 2012 nog als heroïsch beschouwde. Vandaag de dag doe ik die heldendaad in anderhalve forens, met de vingers in de neus. Deze week piekt mijn kilometrage. Met behalve de 250 standaard forenskilometers, ook nog eens een uitstapje naar Meulebeke op donderdag, een zomaar-omdat-het-kan-tochtje op vrijdag en een volgeboekte fietszondag.

West-Vlaanderens Mooiste wordt niet stilletjes aan een traditie, het is het gewoon. Voor het eerst dit jaar reed ik ook op vrijdag nog een rondje. Ik had een vroeg ploegje gedaan en toen ik de expo passeerde kon ik niet aan de lokroep van vele mooie kilometers weerstaan. Op de valreep schreef ik mij in voor de 25km. Het toertje ietwat saai, de snelheid des te minder. In 57 minuten 25 kilometer uitgecrossed inclusief vele start-stop op de landwegels en voorbij alle elektrische gepensioneerden. Zoef ....

De Mooiste Zondag is zoals altijd volgeboekt met eerst een rit voor mama en papa en dan eentje voor de kids. Omdat we met de groep liggers tegen de noen terug in de expo willen zijn, opteren we voor de 50km toer. De wet van de traagste regeert bij de liggers en dus rijden we aan een gezapig, maar aangenaam tempo van een 22 kruissnelheid. Het laat tijd om te genieten van de wonderschone route die ons richting Langemark, Bikschote en Passendale voert om via de Ruiter terug in de expo te belanden. Zoals steeds zijn de routemakers overijverig en is de 50km geen 50, maar eerder 60. Ach, wat geeft het? We genieten van de zon, van het gezelschap. De enigen die we een beetje aan het lijntje moeten houden zijn Mart en Gust, die met de regelmaat van de klok 'Ist nog ver' vragen. Een paar keer na elkaar 'nog een half uurtje' zeggen, pikken ze voorlopig nog. 2 uren en 40 minuten later komen we onder veel bekijks toe in de expo en ploffen we ons neer op de tuinbanken. Een frisse Rodenbach maakt het plaatje af.

Na een stevig bordje pasta zijn de batterijtjes weer opgeladen voor deel 2 van de dag, de 15km kinderfietstocht. Kleine jongens worden groot, dus gaan Mart en Gust voor het eerst op de eigen fiets de uitdaging aan. De bakfiets kon thuisblijven, 2 bukkertjes werden gezelschap gehouden door een M5 en een Quest XS.
Onderweg worden we nu en dan verrast door een verfrissende regenvlaag waardoor we wel wat tijd spenderen aan jasjes-aan jasjes-uit gedoe. Mart rijdt de toer uit zonder boe of ba. Gust wordt op het einde toch een beetje moe. Als we aan het sterrebos een stukje omhoog moeten, krijgt hij van mama en papa een duwend handje aan het zadel. Al bij al toch weer een goede oefening ook voor de jongens, die binnen 2 weken weer dagelijks naar school fietsen.

Totaal kilometers voor deze week: 408 :)





Geen opmerkingen:

Een reactie posten