zondag 7 oktober 2012

En toen was er ... licht!

De dagen korten. 's Morgens rij ik steevast in het donker naar het werk toe nu en ook 's avonds durft het wel al eens beginnen schemeren wanneer ik mijn trouwe stalen ros weer bestijg. Hoog tijd dus om mezelf zichtbaar te maken in het verkeer en daarmee hopend mijn natuurlijke vijand, de automobiel, af te schrikken.

Een paar weken geleden stak ik net de straat naar mijn werk over toen ook een collega arriveerde. Ik kreeg meteen de opmerking dat ik wel erg moeilijk zichtbaar was in de zijkant. Voor en achter was geen probleem, want die waren al voorzien van knipperlichtjes. Reden genoeg voor mij om in actie te schieten, dus werden de wielen van mijn Kettwiesel dit weekend voorzien van reflecterende spaakstaafjes. Ik heb ze gekocht voor € 11,95 bij Decathlon, hier vind je de link naar hun webshop. De staafjes klikken eenvoudig vast rond de spaken. Ze zitten goed vast en zijn superlicht. Leverancier is 3M, dus die zou betrouwbaar moeten zijn. Hopelijk bewijzen ze hun nut.



Daarnaast hebben zowel Jeroen als ik onze blackburn vloot uitgebreid met de front en rear flea. Jeroen had de rear flea vorig jaar in Keulen gekocht in de Globetrotter en was er zeer tevreden van. Vorige week hadden we ze op internet bekeken, maar toen Jeroen gisteren naar Van Eyck in Dadizele moest voor nieuwe banden, vond hij ze daar ook! Ze zijn nieuw in hun gamma en ze hebben nog niet alle accesoires zoals de helmet mount, maar met een paar spanbandjes geraak je al heel ver. Maar bovendien waren ze ook nog eens goedkoper dan op de webshop van Blackburn zelf. Voor een front of rear fleatje betaal je bij Van Eyck € 20,95.
De flea range is een hele leuke, robuuste range LED lichtjes met een sterkte van 40 lumens. Ze zijn eenvoudig oplaadbaar via een bijgeleverd USB stickje.







4 opmerkingen:

  1. Ik heb mijn zijdelingse zichtbaarheid verhoogd door een "Vapor Flash jacket (Nike) " aan te kopen. Het is wel heel duur (300 euries) maar dan ben je wel 360 graden reflecterend. En als je van je fietsstapt blijf je zelf ook (rondom) zichtbaar. Ook als je je arm uitsteekt om aan te tonen dat je gaat afslaan is die ook reflecterend. Sinds vorige week draag ik het zowat constant en zeker s'avonds/snachts.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat ziet er inderdaad heel erg goed uit! Maar is die ademend genoeg? Heb je daar niet gauw te warm in? Ik draag nu de fluogele Night Vision vest van Altura met reflecterende strips.
    http://www.cyclestore.co.uk/productDetails.asp?productID=22045

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat jasje is inderdaad niet ademend genoeg. Maar dat is geen enkel jasje voor mij. Ik ben gewoon van badend in het zweet ergens aan te komen. Warm of koud (mag zelfs vriezen). Ik heb tegenwoordig zelfs een extra shirtje mee zodat ik bij een lange stop kan wisselen.

    Het is ook zo dat de afstanden vanaf nu wel korter worden en ik draag dat jasje niet perse overdag maar zeker in het donker, overdag is het niet nodig en hou ik het bij een gore bikewear jasje, iets wat ademend is maar toch ruim onvoldoende voor mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ja, ik heb geregeld ook plasjes in de mouwen van mijn night vision staan na een intensieve rit. Vandaar mijn vraag :) thanks voor de info.

    BeantwoordenVerwijderen