zaterdag 2 juni 2012

Scheef zadel op de bakfiets

Bij aanschaf van mijn bakfiets heb ik er meteen een breed, 'kloek' zadel op laten zetten. Ik ben geen slanke anke en wilde toch wel enig comfort onder de poep :) Nu had ik altijd al de indruk dat het zadel ietwat afhelde naar de rechterkant. Niet veel hoor in het begin, maar toch wel voelbaar. Maar na een tijdje word je dat gewend natuurlijk en voel je het zelfs niet meer.
Nu Jeroen ook wat met de bakfiets is beginnen rijden en hij het zadel hoger zet, is het precies nog veel erger geworden. Vanavond heb ik even de tijd genomen om het probleem nader te bekijken, want het is echt niet meer aangenaam rijden.

                                                      Zadelstand voor...

Ik heb er het origineel zadel bijgenomen, wat wel recht op de zadelpen gemonteerd kan worden en beide eventjes vergeleken. Op het eerste zicht niks op te merken. Ik dacht dat het aan de veren lag, misschien dat die verschillend waren in grootte. Maar ook daar niks te zien.

                                              Links: origineel zadel, rechts: nieuw zadel
 
Tot ik de stangen bekeek waar de klem van de zadelpen aan bevestigd wordt. Die blijken gewoon helemaal scheef gemonteerd te zijn. Niks mee aan te vangen dus. Ik heb dan maar wat gewrongen en geduwd en getrokken aan de positie van het zadel in de klem van de zadelpen tot het zadel min of meer recht stond. En het is me min of meer gelukt ook! In ieder geval gaat er wel nog een mailtje richting bakfietsinfo.be om te zien wat we hiermee kunnen aanvangen, want volgens mij gaat het hier om een echte productiefout.

                                                             Scheve bevestigingsstangen

                                        Opgelost door een ongelijke stand van de klemmen

                                                        Zadelstand na...

Daarna heb ik ook nog de remmen aangespannen (mijn mama die op woensdag de bakfiets gebruikt om de kids op te halen, had geklaagd over een te slappe rechterrem) en de hele fiets een beurt gegeven met een vochtig doekje. Hij was ronduit smerig van alle pollen en de regen. Nu blinkt hij weer in zijn hout - en aluframe :)
Mijn bakkie is weer helemaal rijklaar voor morgen!

                                                                 Vies!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten