Toplaag Iepersestraat wordt vernieuwd
Van maandag 19 tot zondag 25 november wordt gewerkt in de Iepersestraat.
Over de ganse breedte van het wegdek wordt de top- en onderlaag volledig vernieuwd.
In totaal slechts 800m, maar wel langs boerenwegels die hoogstwaarschijnlijk verzadigd zullen zijn van het omgeleide autoverkeer. Bovendien kom ik na de omleiding terug op mijn normale weg aan die kant waar er geen fietspad voorzien is (er ligt een tweerichtingspad aan de kant van de weg richting Roeselare) en is dit kruispunt voor de automobilisten door middel van verkeersborden als 'gevaarlijk kruispunt' aangekondigd omdat de hoofdweg afbuigt waar de twee kruisende straten samenkomen en er dus heel slecht zicht is om de hoofdweg op te komen.
Over de ganse breedte van het wegdek wordt de top- en onderlaag volledig vernieuwd.
Hierdoor is geen doorgaand verkeer mogelijk vanaf de N32 (Grote Ring
rond Roeselare) tot het einde van het grondgebied (net voorbij de
Zilverbergstraat).
In die week zijn tevens werken gepland in de Diksmuidsesteenweg. Alle informatie vind je terug op www.roeselarebereikbaar.be onder de rubriek Nieuws.
Zowel op de website van Roeselare, als in het Laatste Nieuws wordt met veel bravoure de werken aan de Iepersestraat aangekondigd. Vreemd, want reeds begin dit jaar vonden er daar herasfalteringswerken plaats. Wordt het opnieuw een 'do it wrong from the first time' van de stad Roeselare? In ieder geval goed dat de werken gesignaliseerd worden, want het beloofd een zootje te worden. De hele Iepersestraat vanaf de Rijksweg N32 tot aan het grondgebied Moorslede is afgesloten. Mijn woon-werkroute passeert daarlangs en dus betekenen de werken voor mij een omweg.
Hieronder mijn woon werkroute zonder omleidingen: 11,8km van brievenbus tot fietsenstalling.
Hoogtewinst: 81,5m
Hoogteverlies: 69,8m
Max. helling/daling: 4,5% / -4,7%
Gemiddelde helling/daling: 1,2% / -1,3%
En hierbij de omweg (in het rood, groen is normale weg die met de werken zal afgesloten zijn).
In totaal slechts 800m, maar wel langs boerenwegels die hoogstwaarschijnlijk verzadigd zullen zijn van het omgeleide autoverkeer. Bovendien kom ik na de omleiding terug op mijn normale weg aan die kant waar er geen fietspad voorzien is (er ligt een tweerichtingspad aan de kant van de weg richting Roeselare) en is dit kruispunt voor de automobilisten door middel van verkeersborden als 'gevaarlijk kruispunt' aangekondigd omdat de hoofdweg afbuigt waar de twee kruisende straten samenkomen en er dus heel slecht zicht is om de hoofdweg op te komen.
En dan de werken zelf. Het zal ijdele hoop zijn te denken dat de fietspaden mee vernieuwd zullen worden... Het is nochtans broodnodig om in dat stuk Iepersestraat deftige fietspaden te voorzien, want er is heel veel fietsverkeer van schoolgaande jeugd vanuit Moorslede naar Roeselare en terug.
Ik had vrijdag een half dagje verlof en had ervan geprofiteerd om de camera mee te nemen en bij daglicht enkele vóórfoto's te gaan nemen. Kwestie van objectief een dossiertje omtrent fietscomfort in de straat aan te kunnen leggen.
Onderstaand vind je enkele knelpunten op de fietspaden, maar het allergrootste knelpunt is vooral de breedte van het pad. Met zijn krappe 70cm ver beneden de comfortzone van fietskarren, bakfietsen en driewielfietsen (zowel bukkers voor mensen met een beperking als liggers). Bovendien is het fietspad in de richting van Roeselare tussen de stadsgrens en de Zilverbergstraat sterk overgroeid door de aangrenzende groene berm (zie eerste 2 fotos hieronder), waardoor er amper nog 40cm overblijft.
Waarschuwingsbord wegenwerken met in de verte reeds een eerste obstakel.
Richting Roeselare: fietspadmeldpunt van mei 2012, echter werd enkel het gat in de rijweg aangepakt. De verdikking op het fietspad is een blijvertje.
Verdikking op fietspad door gat in rijweg.
Kruispunt Zilverbergstraat: erg veel gaten langsheen het fietspad. Zorgt voor lekke banden en na regenval grote plassen.
Richting Moorslede: verzakking in de rijweg met hinder op fietspad.
Richting Roeselare: verzakking in de rijweg met hinder op het fietspad. Boven de rode streep begint het reeds vernieuwde wegdek daterend van juni/juli 2012 (als je op de foto klikt, is het beter zichtbaar). Waarom ze destijds deze zwakke plek niet meenamen is mij een groot raadsel.
Zo een fietspad wordt ook wel eens met het woord "zelfmoordstrook" aangeduid. Want dat is het ook. Een fietsstuur is normaal zo een 60 cm breed. Dus als een auto rakelings (reglemantair op zijn strook) naast je komt gereden zit je al in de problemen. Dan spreken we nog niet van bakfietsen ed die meestal 80 cm (of breder) zijn. Die mogen dan wel op de weg rijden tussen de auto's, maar of dat dan weer zo gezond is tussen snelrijdende verkeer... Er is idd nog veel werk aan de winkel en de fietspaden moeten dringend (zowat overal) aangepast worden. Ook 2 richtingsfietspaden zijn ook veelal veel te smal, want hoeveel plaats heb je nodig om 2 bakfietsen te laten passeren... Juist, meer dan de meestal aangelegde breedte. Dus moet je weer in het verkeer...
BeantwoordenVerwijderen