zondag 24 februari 2013

Fiets XL

Gisteren naar de opening van Fiets XL geweest. De zwaar gepromootte mega fietsenzaak van West-Vlaanderen met wel 500 tentoongestelde fietsen!


Pluspunt van de dag: er staan twee bakfietsen!
Minpunten van de dag: 
- haastig inééngeschoten winkel
- vuile veegborstels inclusief vuil in alle hoeken van de winkel
- dikke stoflaag op fietsen en accessoires
- aanbod wisselstukken is zo magertjes dat we naar de Decathlon zijn gegaan achter ons gerief (2 standaard derailleurwieltjes btw)

Tja, 
er staan inderdaad zeer veel fietsen tentoongesteld.
Het zal inderdaad, qua oppervlakte, de grootste zaak van West-Vlaanderen zijn.
En daar houdt de correctheid van de reclame voor mij op.

Ik heb het gevoel dat ze het inrichten van een winkel zwaar onderschat hebben. Aan de kassa gaven ze het ook grif toe: de helft van de winkel is nog niet geprijsd, het atelier is nog niet klaar, er staan nog honderden dozen onuitgepakt en nog niet alle artikelen zijn binnen. Aan de winkelruimte zelf hebben ze nochtans niet veel moeite gedaan of moeten doen. De muren zijn wit met groen, de vloer is deze die erin lag (gepolijste beton) en de grote rekken zijn de afdankertjes van Kids en Co die vroeger in die ruimte zat.
Het aanbod kledij viel me vies tegen. Ik had gehoopt op een tussenklasse kwaliteit/prijs tussen Decathlon en Van Eyck, maar de enige damesracebroek die er hing leegde mijn portemonnee à rato van 250 euro per stuk. 100 à 150 wil ik nog geven, maar daarboven is het me toch welletjes geweest.
Op Velofollies in Kortrijk eind januari had ik me geïnformeerd omtrent een nieuwe sportbril. Mijn keuze was gevallen op de Optiview PH van BBB, met photocromische glazen en versterking op maat dankzij een ingenieus ingebouwd en wegneembaar montuurtje. De verdeler van BBB had me toen aangeraden nog te wachten met de aankoop tot de opening van Fiets XL. Deze zouden een totaalaanbod van BBB voeren en bovendien verdeelde Fiets XL op diezelfde Velofollies kortingszakken van 10%. Ideaal dus. Alleen blijken ze dus geen 'totaalaanbod' van BBB te voeren en kreeg je natuurlijk op een bestelling geen 10% korting. Opnieuw op jacht naar de goede bril dus (hij lijkt erg gegeerd want hij is vaak uitverkocht).
Qua fietsonderdelen was er zo goed als niks te vinden. Er lagen buiten- en binnenbanden en dat was het zowat. BBB had een klein aanbod remblokjes- en schijfjes, maar ik miste heel wat materiaal.

Al bij al vond ik het een gemiste kans van Fiets XL om zich als DE fietsenspeciaalzaak van West-Vlaanderen neer te poten. Met een weekje meer voorbereiding hadden ze er volgens mij iets deftigers van kunnen maken. Je zou toch denken dat een winkelketen als Fiets toch wat meer ervaring heeft in het openen van nieuwe filialen en dat ze zouden leren uit de fouten van het verleden? Voor mij in ieder geval een bummer van jewelste. Dan toch maar weer Decathlon en Van Eyck in de toekomst.

Nog één mega pluspunt: er staan bakfietsen, nl de bakfiets.nl en de gazelle. Daarnaast hebben ze ook wel een mooi aanbod van Brompton plooifietsen. Datis een mooie reclame voor nuttige alternatieven in forenzen (Brompton) en wonen en leven in stedelijke gebieden (bakfietsen)
En nog één mega negatief punt: voor een fietsenwinkel van 2000m² is er enorm veel parking voorzien, maar helaas niet voor fietsen. Onbegrijpelijk. Triest. Intriest.

 Bakfietsen yay!

Geen fietsparking??


Geen opmerkingen:

Een reactie posten