maandag 21 januari 2013

Trop is teveel!

Voor de derde keer in een half jaar tijd werd ik voor mijn oprit bijna aangereden door een roekeloze sluipchauffeur. Ik reed al van in de 90° bocht met mijn goed verlichte bakfiets (incl twee zonen) naar het midden van de straat toe om de fel optrekkende auto achter mij duidelijk te maken dat ik een manoeuver van plan was. Na de bocht reed ik volledig naar het midden en steek ik mijn linkerarm volledig gestrekt uit. Tenzij die chauffeur dacht dat ik aan bakfietsyoga deed, lijkt dat mij nog steeds een volkomen duidelijk signaal te zijn dat ik naar links wilde afdraaien. 
Ondertussen rijdt de auto reeds volledig op het linkervak. Tijdens het afdraaien naar links net voor mijn oprit, scheurt de auto nog snelsnel ertussendoor, ook al moet hij daarvoor tot een halve meter op het voetpad rijden. Ik heb hem op mms na niet geraakt.

Maar trop is teveel en de volgende die een dergelijk trucje denkt uit te halen, heeft pech. Want ik rijd er gewoonweg tegen. Dan moeten de verzekeringen het maar uitvechten, maar IK BEN HET BEU.

Een telefoontje aan de politie leverde niet veel op.

'Tja madammeke, overál in Roeselare is er veel verkeer'
'Jamaar, die reed mij wel bijna van mijne fiets hé'
'Ahja, u spreekt van roekeloos rijgedrag, maar gezien je geen nummerplaat hebt, zullen we niets kunnen doen'

Tja, misschien een beetje sensibilisatie? Misschien snelheidsremmende maatregelen?

Ik heb voor de wiskundigen onder jullie nog een vraagstukje.

Een fiets van 1m80 lang en een auto van 2m50 lang rijden achter elkaar een straat in aan 20km/u. Er is een halve meter afstand tussen de auto en de fiets. De straat is 50m lang. Hoe snel moet de auto rijden om de fietser voor het einde van de straat te kunnen inhalen?

Gezien mijn colère na het telefoontje aan de politie nog niet bekoeld was, volgde nog deze brief aan de burgemeester en een melding op het e-loket van politiezone RIHO... Voorlopig beide onbeantwoord.

Beste Mr. Martens,

Ik stuurde zopas onderstaande melding naar de politie omdat ik deze avond reeds voor de derde maal bijna omvergereden ben voor mijn eigen huis. Het is te erg voor woorden hoe sommige chauffeurs zich gedragen in onze straat. Het Prinsenhof is een echte sluipstraat geworden voor chauffeurs die enkele seconden tijd willen winnen door het kruispunt Brugsesteenweg - Noordlaan te vermijden. Ik ben niet zo racuneus om bij het eerste het beste incident klacht neer te leggen, maar trop is teveel. De volgende maal (en ik ben er zeker van dat die komt) leg ik vast en zeker klacht neer tegen de roekeloze chauffeur. Het moet echt gedaan zijn met dergelijke praktijken in een straat waar zoveel jonge gezinnen met kleine kinderen wonen. Ik durf mijn kinderen al niet meer alleen naar buiten gaan uit vrees dat ze omvergereden worden, dat is toch jammerlijk.

Ik lees overigens vandaag in de krant over de nieuwe autoloze situatie aan het station. Er staat ook bij vermeld dat er maatregelen getroffen zullen worden om te vermijden dat Krottegem een sluipweg wordt. Kan u dit alstublieft ook doorvoeren voor onze wijk? Het simpelweg afsluiten van de Leopoldlaan thv inrit Prinsenhof zou al een verbetering zijn (geen autos meer die links afdraaien in Prinsenhof richting Godshuislaan). Een vernauwing van de weg thv het rondpunt zou kunnen vermijden dat autos komende van de Godshuislaan het Prinsenhof inrijden en de doorsteek naar de Leopoldlaan maken. Ik weet van de infovergadering omtrent de werken voor de tunnel onder de spoorweg dat alvast mijn eerste suggestie (afsluit inrit Prinsenhof thv Leopoldlaan) zowiezo werkelijkheid wordt binnen x aantal maanden. Waarom niet vervroegd invoeren? Kunnen er ook misschien speelstraatborden geplaatst worden? Ik weet niet of die nog bestaan, maar die staan aan de ingang van mijn ouderlijke wijk in Zwevegem. Ik denk dat dat bord F12A is.

Ik dank u alvast voor de aandacht die u aan deze situatie wilt besteden en ik hoop op een spoedige verbetering.

Ik wil met deze melding de verkeerssituatie in het Prinsenhof nogmaals aanklagen. Eerder zond ik al een paar emails naar de wijkagent, doch enkel antwoord gekregen op de eerste melding.
Vanavond ben ik voor de derde keer sinds vorige zomer bijna omvergereden door een roekeloze chauffeur. Ik reed met mijn bakfiets met mijn twee zoontjes het deel Prinsenhof in waar mijn huis gelegen is, begaf me reeds naar het midden van de straat, stak mijn arm duidelijk uit naar links en toch stak een grijze audi mij nog voor ter hoogte van mijn oprit en terwijl ik al overduidelijk naar links aan het afdraaien was. Ik heb hem op milimeters na niet geraakt. De audi diende voor dit maneuver uit te wijken naar de naast de weg gelegen parking en oprit van mijn huis. Met de huidige winterse toestand nog een geluk dat hij niet uitgegleden is en tegen mijn wagen gebotst is. Helaas was ik niet in de mogelijkheid de nummerplaat te noteren. Het was donker in de straat en ik was te fel geschrokken om goed te kunnen kijken. Vorige zomer deed zich al een gelijkaardige situatie voor waarbij ik wel de nummerplaat heb kunnen noteren. Het ging toen om een rode wagen met nummerplaat 1-DSJ-128. Eerder deze week reed ik wederom met mijn bakfiets in onze straat, deze keer ter hoogte van het rondpunt aan de momument Koning Boudewijn. Achter mij twee jongeren die zich erg aggresief gedroegen (erg luid gas geven, op cms na achter mij rijden, scheldwoorden roepen) omdat ik door de winterse toestand gedwongen was om in het midden van de straat te rijden (er is slechts 1 autospoor vrij op het rondpunt, de rest van het nochtans brede rijvak is door de sneeuw onberijdbaar voor fietsers). Dit zijn slechts 3 voorvallen, maar dergelijke feiten zijn bijna dagelijkse kost. Van 'eenvoudige' verkeersaggressie zoals de middelvinger opsteken, een scheldwoord hier en daar, tot ronduit roekeloos en opgefokt rijgedrag van 'sluipchauffeurs' die hun 4 seconden winst de lucht zien ingaan omdat ze moeten remmen voor een fiets. Het is een feit dat er sinds de diverse werken in Roeselare en het instellen van de 'vlotste' route enorm veel verkeer gekomen is in het Prinsenhof. Chauffeurs proberen luttele seconden te winnen door de verkeerslichten in de Brugsesteenweg te ontwijken door via onze wijk te rijden. In de spitsuren staat er zelfs file in het Prinsenhof.
Zoals gezegd is dit alles al gemeld aan onze wijkagent Dhr Bouteca. Hij meldde me dat er acties ondernomen werden en dat er zelfs bekeuringen uitgeschreven werden. En inderdaad, in de periode oktober-november was er beterschap zichtbaar. Echter de laatste maand gaat het weer van kwaad naar erger.

Mag ik dan ook nogmaals met aandrang vragen om dringend maatregelen te nemen om het verkeer te minderen in onze straat? Of indien dat niet mogelijk is, om dan minstens nogmaals duidelijke signalen te geven aan het doorgaand verkeer dat men door een wijk passeert en dat die geen racebaan is?

Bedankt.
Met vriendelijke groeten,
Evelien Dejaeghere


Geen opmerkingen:

Een reactie posten